-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49505 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

براي بهره برداري از قرآن از چه راهي استفاده كنيم ؟
براي بهره مندي از دولت قرآن و ره يافتن به خلوت آرامش و معنويت آن موارد زير را مد نظر داشت : الف . فهم قرآن . قرآن مي فرمايد : ( ( ... ان الذين اوتوا العلم من قبله اذا يتلي عليهم يخرون للاذقان سجدا و يقولون سحبان ربنا ان كان وعد ربنا لمفعولا و يخرون للاذقان يبكون و يزيدهم خشوعا؛ كساني كه پيش از ( نزول قرآن وآيات ) آن ، به آن ها دانش داده شده ، هنگامي كه ( اين آيات ) بر آنان خوانده مي شود، سجده كنان به خاك مي افتند و مي گويند : منزه است پروردگار ما، كه وعده هايش به يقين انجام ، شدني است . آن ها ( بي اختيار ) به زمين مي افتند وگريه مي كنند و ( تلاوت اين آيات همواره ) بر خشوعشان مي افزايد ) ) ، ( اسرا،آيه 109 - 107 ) . علامه طباطبايي مي فرمايد : ( ( مراد از علم داده شدگان قبل ازنزول قرآن ، كساني هستند كه خود را براي فهم و هضم سخن حق و قبول آن آماده كرده اند و اين آمادگي از اين روست كه به علم حقيقت معناي قرآن مجهزشده اند و همين علم قبلي هم برايشان صفت خشوع را به ارث آورده ، درنتيجه وقتي برايشان قرآن تلاوت مي شود، بر خشوعشان افزوده مي گردد ) ) ، ( الميزان ، ج 13، ص 222 ) . فهم قرآن را بايد كسب كرد تا خشوع، خضوع،لذت و ...به دنبال آن بيايد .فهم قرآن ، داراي مراحل زير است : 1 .آشنايي بامفاهيم و معاني قرآن : اگر كسي خود علوم اسلامي را فرا نگرفته براي آشنايي با مفاهيم قرآن بطور مستمر و مداوم بايد از تفسيرهاي فارسي مثل تفسيرنمونه ، تفسير آقاي قرايتي ، تفسير آيه الله جوادي آملي و مانند آن ، استفاده كند .1 .تدبر : كسي پس از آشنايي با قرآن ، بايد به تعمق و تدبر در آن پرداخت ،تا عبرت و دعوت قرآن را دريافت . مولا علي ( ع ) مي فرمايند : ( ( الا لا خير في قراه ليس فيها تدبر...؛ آگاه باشيد در آن قرايت قرآني كه تدبر نباشد ( خوبي ورشد عقلاني و معنوي و ) هيچ خيري وجود ندارد ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 8، ص 88، ر 16234 ) . براي فهم قرآن مراتب ديگري هم وجود دارد، ولي چون دراين مختصر نمي گنجد، از آن مي گذريم . ب . عمل به قرآن : بايد دعوت قرآن رالبيك گفت و به آن عمل كرد .نتيجه فهم قرآن و مراتب آن ، بايد عمل به قرآن باشد و گرنه به اندازه عمل نكردن به قرآن و بي اعتنايي به آن ، قساوت قلب افزون مي گردد و آثار روح افزا و حلاوت تلاوت كاسته مي شود .امام صادق ( ع ) درباره تفسير اين آيه ( ( ... يتلونه حق تلاوته... ؛ كساني كه قرآن راهمانگونه كه سزاوار تلاوت است ، تلاوت مي كنند ...) ) ، ( سوره بقره ، آيه 121 ). مي فرمايند : ( ( يرتلون آياته و يتفهمون معاينه و يعملون باحكام و يرجون وعده و يخشون عذابه و يتمثلون قصصه و يعتبرون امثاله و ياتون اوامره و يجتنبون نواهيه ... يتلونه حق تلاوته ؛ يعني كساني كه آيات را با ترتيل مي خوانند ومعاني آن را مي فهمند و به احكام آن عمل مي كنند و به وعده آن اميدوار و ازعذابش ترسان مي باشند و از قصه هاي آن الگو مي گيرند و از مثال هايش پندمي پذيرند و اوامر آن را انجام مي دهند و از نواهي آن اجتناب مي كنند ...) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 8، ص 84، ر 16217، چاپ اول ، سال 1363، قم ، مكتب الاعلام الاسلامي ) . ج . رقت قلب : عمل به قرآن موجب رقت قلب و بروزحالات دلپذير معنوي مي شود .تلاوت آن نيز قلب را صفا و جلا مي بخشد .د.تلاوت مستمر : بايد قرآن را هر روزه خواند .رسول اكرم ( ص ) مي فرمايند : ( ( عليكم بتعلم القرآن و كثره تلاوته ؛ بر شما باد آموختن قرآن و تلاوت زياد آن ) ) ، ( همان ، ص 75، ر 16163 ) . در روايتي ديگر حضرت مي فرمايند : ( ( ان هذه القلوب تصدا كما يصدا الحديد ( ( قيل : يا رسول الله فما جلاوها؟ ) ) قال : تلاوه القرآن ؛ به درستي كه دل ها نيز مانند آن زنگار مي گيرد .سوال شد : يا رسول الله جلابخش چنين دل هايي چيست ؟ فرمود : تلاوت قرآن ) ) ، ( همان ، ص 81، ر16198 ) . ه . ترتيل : شايسته است قرآن با ترتيل خوانده شود .حضرت علي ( ع ) در تفسير آيه ( ( و رتل القرآن ... ) ) ، ( سوره المزمل ، آيه 4 ) مي فرمايند : ( ( بينه تبيانا، و لاتنثزه نثر الرمل ، و لا تهذه هذ الشعر، قفوا عند عجايبه ، وحركوا به القلوب ، و لا يكون هم احدكم آخر السوره ؛ قرآن را با ترتيل بخوان معنايش اين است : آنرا حتما واضح و آشكارا بخوان و نه مانند سنگ ريزه ( هاي بيابان كه پراكنده است ) پراكنده بخوان و نه مانند شعر با شتاب بخوان. به عجايب قرآن كه رسيديد، مكث كنيد و دل هاي خود را با آن تحريك كنيد ( و تحت تاثير قرار دهيد ) و هم هيچ كدام از شما اين نباشد كه به آخر سوره برسيد ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 8، ص 87، ر 16230 ) . نوارهاي ترتيل موجود -مثل نوار ترتيل آقاي پرهيزگار - تقريبا اين ويژگي ها را دارند .و .صوت زيبا : قرآن را با صورت زيبا بخوانيد يا از نوارهاي قرآن استفاده كنيد، تا دل تحت تاثير قرار گيرد .رسول اكرم ( ص ) مي فرمايند : ( ( حسنوا القرآن باصواتكم فان الصوت الحسن يزيد القرآن حسنا؛ قرآن را با صداي خود نيكويي بخشيد،زيرا صوت زيبا بر زيبايي و حسن قرآن مي افزايد ) ) ، ( همان ، ص 82، ر16212 ) . اين ها پلي است براي رسيدن به لذات روحي و عشق به قرآن . درپايان سفارش مي كنيم راهكارها را طبق برنامه روزانه و منظم به كار گيريد تا هرچه بيش تر با قرآن انس گيريد و در سايه اين انس دلباخته و شيفته قرآن شويد.براي آگاهي بيشتر، مطالعه كتاب هاي زير معرفي مي شود : 1 .شهيد مطهري ،شناخت قرآن . 2 .تقي پور، پژوهشي پيرامون تدبير در قرآن . 3 .كلانتري ،كليدهاي فهم قرآن . %;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.